-> Garda Nationala de mediu 
Guvernul României
GARDA NAŢIONALĂ DE MEDIU
facebook
youtube

Garda Nationala de Mediu a participat la A 6-a Adunare Generala a EnviCrimeNet

Garda Naþionalã de Mediu a participat la A 6-a Adunare Generalã a EnviCrimeNet

Cea de A 6-a Adunare Generalã a EnviCrimeNet, gãzduitã de Poliþia Slovacã, a fost organizatã în perioada 3 – 4 noiembrie 2016. Experþii în combaterea infracþiunilor de mediu din cadrul Europol, Interpol, Comisia Europeanã, Organizaþia Mondialã a Vãmilor ºi 20 state Europene s-au întâlnit sã discute cele mai bune practici, cele mai noi provocãri ºi tendinþe ridicate de infracþionalitatea de mediu. 
În ultimii 6 ani, EnviCrimeNet a furnizat expertizã statelor Europene în lupta pentru combaterea infracþionalitãþii de mediu.
Întâlnirea ce a durat douã zile a acoperit infracþiunile în legãturã cu mediul, concentrându-se în special pe traficul ilegal de deºeuri, comportamentul infracþional în legãturã cu operarea în siguranþã a instalaþiilor industriale, traficul ilicit de specii pe cale de dispariþie din flora ºi fauna sãlbaticã ºi exploatarea ilegalã a masei lemnoase. 
La aceastã întâlnire, Garda Naþionalã de Mediu a fost reprezentatã de dl. Octavian POPESCU - Director General al Direcþia Generalã Controlul Poluãrii, Biodiversitãþii, Biosecuritãþii ºi Arii Protejate ºi dl. Florin HOMOREAN, comisar în cadrul Serviciului Proceduri ºi Metodologii din cadrul Direcþiei Sinteze/Comisariatul Judeþean Olt
Conform ultimei evaluãri privind Creºterea infracþionalitãþii de mediu realizatã de UNEP ºi Interpol (http://unep.org/documents/itw/environmental_crimes.pdf) valoarea totalã produsã de acest tip de infracþionalitate a crescut permanent la nivel global, astfel încât în 2016 se ridicã la circa 91 miliarde de dolari anual, cu 26% mai mult decât a fost evaluatã anterior, în anul 2014. Aceasta face ca infracþionalitatea de mediu sã fie a patra infracþiune ca importanþã, dupã traficul de droguri (344 miliarde de dolari), falsul ºi uzul de fals (288 miliarde de dolari) ºi traficul de fiinþe (157 miliarde de dolari).
Ca nicio altã infracþiune cunoscutã, infracþiunile de mediu sunt agravante prin impactul asupra mediului ºi costurile pentru generaþiile viitoare datoritã deteriorãrii ample ºi în general ireversibilã a mediului ceea ce necesitã costuri pentru securizarea surselor necesare satisfacerii nevoilor populaþiei enorm de mari.
În ciuda numeroaselor eforturi coordonate de UE sau de la nivel naþional din domeniul luptei împotriva infracþionalitãþii de mediu, multe probleme sunt încã nerezolvate ºi este loc pentru îmbunãtãþiri în acest domeniu. 
Din acest motiv, Preºedinþia Slovacã a Consiliului European propune adoptarea unui Plan de acþiune pentru combaterea infracþionalitãþii de mediu care conþine mãsuri ce trebuie puse în practicã de Statele Membre UE, Comisia Europeanã, Europol, Eurojust, EnviCrimeNet ºi alte organizaþii, precum IMPEL ºi CEPOL (Centrul European de Instruire a Poliþiºtilor), iniþiativã care a primit un larg sprijin din partea experþilor EnviCrimeNet.
Printre concluziile întâlnirii se regãsesc urmãtoarele propuneri ce au fost formulate pentru a face mai eficientã combaterea infracþionalitãþii de mediu:
o Armonizarea definiþiilor cuprinse în directive, regulamente ºi recomandãri, atât de la nivel european, cât ºi naþionalã
o Mecanisme de declarare a infracþiunilor de mediu: conexare cu infracþiuni cu pedepse mai mari, precum infracþiunile de fraudã, spãlare de bani, contrafacere ºi ucidere pentru a se putea utiliza mijloace speciale de investigare (ascultarea telefoanelor, investigatori sub acoperire, etc.)
o Schimb de informaþii mai eficient: autoritãþile de mediu administrative ºi autoritãþile cu competenþã de investigaþie penalã trebuie sã schimbe permanent informaþii cu privire la legislaþie ºi regulamente, autorizaþii ºi licenþe, etc. pentru a facilita acþiunile de aplicare a legii bazate pe informaþii 
o Investigarea implicãrii grupãrilor infracþionale organizate în comiterea unor infracþiuni de mediu, precum traficul ilicit de deºeuri peste frontierã ºi traficul ilicit de specii pe cale de dispariþie din flora ºi fauna sãlbaticã
o Inspecþii/investigaþii multidisciplinare: implicarea în acþiunii comune a ofiþerilor de poliþie / investigatorilor specializaþi în infracþionalitatea de mediu, infracþionalitatea financiarã, infracþionalitate ciberneticã, etc. 
Garda Naþionalã de Mediu a arãtat cã în anul 2016 a descoperit 45 de infracþiuni de mediu privind: transportul deºeurilor peste frontierã; continuarea activitãþilor poluatoare dupã dispoziþia de încetare a acestora; realizarea de construcþii ºi incendierea vegetaþiei uscate în perimetrul ariilor naturale protejate; braconaj piscicol în perioada de prohibiþie sau prin folosirea de ustensile interzise; distrugerea cuiburilor de pãsãri ºi perturbarea cuibãritului; deversarea, emiterea sau introducerea, cu încãlcarea dispoziþiilor legale în domeniu, a unei cantitãþi de materiale în aer sau sol care pot provoca decesul ori vãtãmarea gravã a unei persoane, sau un prejudiciu semnificativ adus mediului; poluarea accidentalã datoritã nesupravegherii executãrii lucrãrilor noi, funcþionarii instalaþiilor, echipamentelor tehnologice ºi de tratare ºi neutralizare menþionate în prevederile acordului de mediu ºi/sau autorizaþiei/autorizaþiei integrate de mediu; utilizarea de substanþe chimice de naturã sã punã în pericol sãnãtatea umanã, animalã sau vegetalã, fãrã respectarea prevederilor actelor normative în vigoare; nesupravegherea ºi neasigurarea depozitelor de deºeuri ºi substanþe periculoase, precum ºi nerespectarea obligaþiei de depozitare a îngrãºãmintelor chimice ºi produselor de protecþie a plantelor numai ambalate ºi în locuri protejate; neluarea ºi nerespectarea mãsurilor obligatorii în desfãºurarea activitãþilor de valorificare ºi eliminare a deºeurilor periculoase; exploatare de agregate minerale fãrã deþinerea actelor de reglementare solicitate de lege; utilizarea resurselor de apã fãrã sã se deþinã acest drept ºi fals ºi uz de fals. În conformitate cu dispoziþiile art. 99, alin. (2) din OUG nr. 195/2005 privind protecþia mediului, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, organele competente de urmãrire penale au fost sesizate cu privire la aceste fapte.
Modul de acþiune al Gãrzii Naþionale de Mediu pentru descoperirea ºi inspectarea transporturilor ilegale de deºeuri, prin organizarea unor inspecþii operative ºi tematice la operatorii economici suspectaþi cã sunt destinaþia unor astfel de transporturi ºi organizarea ºi desfãºurarea cu caracter regulat a unor inspecþii ºi controale (în comun cu Administraþia Vamalã ºi Poliþia de Frontierã) în punctele de trecere a frontierei de stat a României, dar ºi comunicarea eficientã cã partenerii din Italia (Carabinierii ºi Corpul Forestier Statal), au fost apreciate pozitiv de cãtre experþii EnviCrimeNet.

Top