->
În acest an, la Utrecht, Olanda, în perioada 12 – 13.05.2016, s-a organizat conferinþa „Strenthening environmental compliance: Challenges and Solutions” sub egida Reþelei IMPEL, a Reþelei Procurorilor de Mediu, a Forumului Judecãtorilor de Mediu ºi a Reþelei Ofiþerilor de Poliþie specializaþi în Criminalitatea de Mediu din Uniunea Europeanã.
Comisia Europeanã ºi Parlamentul European dau o foarte mare importanþã implementãrii ºi aplicãrii Legislaþiei Europene de Mediu.
Obiectivul IMPEL este sã creeze în Uniunea Europeanã impulsul necesar pentru a se realiza progrese în implementarea ºi aplicarea cât mai efectivã a Aquis-ului comunitar de mediu. Reþeaua IMPEL promoveazã ºi stimuleazã schimbul de informaþii ºi experienþã ºi dezvoltarea, la un nivel de consistenþã ridicat, a unor abordãri eficiente în îndeplinirea sarcinilor în legãturã cu implementare ºi aplicare cât mai efectivã a legislaþiei comunitare de mediu. Aceasta se realizeazã în principal prin activitãþile din cadrul proiectelor organizate în cadrul Cluster-ilor I ºi TFS, prin diseminarea practicã a activitãþiilor concentrate pe o mai bunã aplicare a legislaþiei de mediu a UE pentru practicienii care lucreazã în teren ºi prin activitãþile reþelei precum întâlnirile formale ºi informale, inclusiv conferinþe.
În anul 2000, IMPEL a organizat prima sa conferinþã în Villach (Austria), urmatã în anul 2003 de Conferinþa din Maastricht (Olanda), în anul 2006 de cea din Riga (Letonia), în anul 2009 de Conferinþa privind implementarea din Sibiu (Romania) ºi cea din anul 2013 cu tema „Working together to Improve and Innovate” din Floriana (Malta).
Conferinþa din acest an ºi-a propus, ca prin reunirea membrilor reþelelor implicate în diferite etape ale procesului de asigurare a conformãrii, sã prezinte ºi sã evidenþieze soluþiile practice ºi cele mai bune practici din Europa ºi restul lumii privind provocãrile în implementarea legislaþiei de mediu identificate de studii recente ale Comisiei Europene, dar ºi ale IMPEL.
Programul conferinþei a cuprins discuþii ºi sesiuni de lucru pe urmãtoarele teme:
- Abordãri bazate pe risc ºi utilizarea înþeleaptã a resurselor autoritãþilor competente de mediu
- Investigaþii ºi limitãri probatorii
- Sancþiuni ºi costuri de refacere
- Provocãri de management.
România a fost reprezentatã la aceastã conferinþã de 2 comisari din cadrul GNM, 1 procuror de la Parchetul de pe lângã Curtea de Apel Constanþa ºi 1 judecãtor de la Tribunalul Constanþa
În sesiunea de deschidere a conferinþei, dl. Aurel Ciobanu-Dordea, Director pentru Implementare, Guvernanþã ºi Infrigement din cadrul Direcþiei Generale de Mediu a Comisiei Europene (foto), a subliniat importanþa comunicãrii eficiente ºi eficace între cele 4 reþele în scopul unei mai bune implementãri a legislaþiei de mediu a UE în statele membre.
El a adãugat cã în prezent costul neimplimentãrii uniforme în Uniunea Europeanã a Aquis-ului de mediu se ridicã la aproximativ 50 miliarde de euro anual.
Procurorul român din cadrul Parchetului de pe lângã Curtea de Apel Constanþa din România, a prezentat un caz privind cercetarea penalã a unei reþele de vânãtori italieni care participau la vânãtori ilegale pe raza judeþului Constanþa.
- Pe baza discuþiilor din timpul acestei prime conferinþe, cooperarea dintre cele 4 reþele (Reþeaua IMPEL, Reþeaua Procurorilor de Mediu, Forumul Judecãtorilor de Mediu ºi Reþeaua Ofiþerilor de Poliþie specializaþi în Criminalitatea de Mediu din toate statele membre ale Uniunii Europeanã) ar trebui pe mai departe susþinutã ºi dezvoltatã. Aceasta poate include:
1. stabilirea unui grup de interes care sã abordeze diferitele topice ce implicã organizarea intervenþiilor în diferite pãrþi ale lanþului de constrângere;
2. rezolvarea problemelor de interes comun;
3. promovarea ºi împãrtãºirea experienþelor ºi cazurilor de studiu; ºi
4. executarea unor proiecte comune viitoare precum Proiectele Europene de Constrângere
- Reþelele vor explora modalitãþile de sprijinire a conexiunilor între statele membre ºi între regiuni ale UE (de exemplu conectarea procurorii dintre statele membre ºi între ofiþerii de poliþie ºi procurori într-un stat membru)
Cine este IMPEL?
Reþeaua IMPEL este o asociaþie internaþionalã non-profit cu sediul în str. Gulledelle, nr. 96, Bruxelles, Belgia ai cãrei membri sunt autoritãþi de mediu sau asociaþii ale autoritãþilor de mediu din statele membre ale Uniunii Europene, din statele candidate pentru integrarea în Uniunea Europeanã ºi din statele Spaþiului Economic European (EEA). În prezent, reþeaua se compune din 50 de membri reprezentând autoritãþi ºi instituþii publice responsabile cu reglementarea, inspecþia, monitorizarea ºi punerea în aplicare legislaþiei de mediu a Uniunii Europene.
Garda Naþionalã de Mediu este membru al reþelei IMPEL din anul 2006, iar Administraþia Naþionalã „Apele Române” din anul 2013.
Misiune ºi obiective
Misiunea IMPEL este de a contribui la protejarea mediului prin promovarea implementãrii ºi aplicãrii efective a legislaþiei de mediu a UE ºi se realizeazã prin:
- sprijinirea statelor membre în atingerea mai rapidã a conformãrii prin: schimbul de cunoºtinþe, experienþã ºi bune practici; realizarea unor audituri
- sprijinirea autoritãþilor de implementare în utilizarea mai eficientã a resurselor lor limitate prin producerea de ghiduri tehnice ºi promovarea utilizãrii abordãrilor bazate pe evaluarea riscului în planificarea activitãþilor
- coordonarea acþiunilor comune dintre statele membre ca de exemplu în aplicarea regulamentului privind transportul deºeurilor peste frontierã
- facilitarea comunicãrii dintre diferiþi actori ºi reþele, ca de exemplu a judecãtorilor, procurorilor ºi avocaþilor poporului
- informarea decidenþilor politici cu experienþã practicã ºi expertizã.
Reprezentanþii Gãrzii Naþionale de Mediu la IMPEL
Reprezentantul Naþional IMPEL pentru România este domnul Octavian Popescu – director general al Direcþiei Generale Controlul Poluãrii, Biodiversitãþii, Biosecuritãþii ºi Arii Protejate
Coordonatorul Naþional IMPEL pentru România este domnul Florin Homorean – comisar la Serviciul Proceduri ºi Metodologii din cadrul Direcþiei Generale Controlul Poluãrii, Biodiversitãþii, Biosecuritãþii ºi Arii Protejate. De asemenea, din 01.01.2015, dl. Florin Homorean îndeplineºte atribuþiile de adjunct al liderului Echipei de Experþi Industrie ºi Aer.
Proiecte ºi activitãþi ale IMPEL
Activitatea IMPEL se desfãºoarã în unui Program strategic de activitate care este construit pe o perioadã de 5 ani, pe baza celor 20 de ani de experienþã ai IMPEL în sprijinirea statelor membre în punerea în aplicare în practicã a legislaþiei de mediu a Uniunii Europene ºi reflectã misiunea ºi obiectivele principale ale reþelei, inclusiv identificarea ºi împãrtãºirea celor mai bune tehnici disponibile ºi sprijinirea unei abordãri mai consistente în interpretarea, implementarea ºi aplicarea Aquis-ului Comunitar de Mediu.
Program strategic de activitate 2016 – 2020 stabileºte 5 prioritãþi principale pentru urmãtorii 5 ani:
- Prioritatea 1: Orientarea activitãþii reþelei cãtre sprijinirea depãºirii provocãrilor în punerea în aplicare a legislaþiei de mediu a UE
- Prioritatea 2: Angajament cu ºi rãspuns la nevoile membrilor IMPEL
- Prioritatea 3: Continuarea dezvoltãrii celor 5 echipe de experþi ºi programelor lor tematice
- Prioritatea 4: Construirea reþelei ºi cãutarea de noi membri care sã contribuie ºi sã beneficieze din activitatea reþelei
- Prioritatea 5: Întãrirea cooperãrii cu alte reþele naþionale, europene ºi internaþionale.
-
Pe agenda de activitate a IMPEL în anul 2016 se regãsesc urmãtoarele proiecte:
Numãrul proiectului |
Denumirea Proiectului |
Participare GNM / ANAR |
|
2016/01 |
Sprijinirea implementãrii Directivei privind emisiile industriale (Supporting IED Implementation) |
GNM |
|
2016/02 |
Experienþã privind Derogãrile de la Valorile Limitã de Emisie stabilite de Cele Mai Bune Tehnici Disponibile (Experience of Derogations from IED BAT-AEL’s) |
- |
|
2016/03 |
Reglementarea Exploatãrii de Þiþei ºi Gaze (Regulating Onshore Oil & Gas) |
GNM |
|
2016/04 |
Acþiuni de Constrângere (Enforcement Actions) |
GNM |
|
2016/05 |
Planificarea Inspecþiilor privind Transferurile de Deºeuri (Waste Shipment Inspection Planning) |
GNM |
|
2016/06 |
IMPEL-TFS Întâlnirea Punctelor de Contact Naþionale privind Bune Practici (IMPEL-TFS NCP Best Practice meeting) |
GNM |
|
2016/07 |
Conferinþa Deºeuri ºi TFS (Waste and TFS Conference) |
GNM |
|
2016/08 |
Proiectul privind Depozitele de Deºeuri (Landfill Project) |
|
|
2016/09 |
SWETE 2 Protejarea Mediului Acvatic din Europe. Continuare anul 2 (SWETE 2 Safeguarding Water Environment throughout Europe. Followup year 2) |
ANAR |
|
2016/10 |
Raport privind starea de referinþã conform Directivei privind emisiile industriale (IED Baseline) |
- |
|
2016/11 |
Practici bune privind gestionarea poluãrii cu nitraþi din gospodãrii ºi ferme 2 (Good practice for tackling nitrate pollution from farms & farmsteads 2) |
ANAR |
|
2016/12 |
Întâlnirea Echipei de Experþi ºi o conferinþã (Expert Team meeting (back to back) with a conference) |
ANAR |
|
2016/13 |
ReduPiWa – Reducerea pesticidelor din apã (ReduPiWa – Reduce pesticides in water) |
ANAR |
|
2016/14 |
Supraexploatarea apei ºi exploatarea ilegalã Detectare ºi Evaluare (Water Over-abstraction and illegal abstraction Detection and Assessment) |
GNM |
|
2016/15 |
Autorizarea conform Art. 6(3) a Directivei privind habitatele – Cariere miniere deschise ºi balastiere (Permitting under Art. 6(3) HD – quarries and open cast mining) |
GNM |
|
2016/16 |
Inspecþii comune ºi Întâlnirea Echipei de Experþi (Joint inspection & Expert Team Meeting) |
GNM |
|
2016/17 |
Uciderea ilegalã a pãsãrilor – listã de emailuri (Illegal Killing of Birds – mailing list) |
GNM |
|
2016/18 |
Cartografierea instrumentelor de reglementare (Mapping the regulatory toolkit) |
- |
|
2016/19 |
Modelarea Certificãrii – Supervizarea Interacþiunii Publice (Modelling Certification – Public Supervision interaction) |
- |
|
2016/20 |
Prevederi Financiare – dezvoltarea unui mecanism care sã se adreseze responsabilitãþilor de mediu (apãrute ca urmare a unor accidente majore ºi insolvenþei) (Financial Provision – developing mechanisms to address the problem of legacy liabilities (arising from major incidents and insolvency) |
GNM |
|
2016/21 |
Drone ºi tehnologie mobilã (Drones & mobile technology) |
- |
|
Top
|